Pro 5. – 9. ročníky základních škol Pro střední školy – rozšířená verze
Délka vystoupení: cca 60 minut (pro SŠ cca 70 minut)
Scénář: Michal Moravec, Vít Troníček
Režie: Karel Morávek j.h.
Scéna a kostýmy: Miluše Kutová
Odborná spolupráce: PaeDr. Jaroslava Valášková
Produkce: Iveta Moravcová
Představení s názvem Divadelní cestopis je souborem ukázek z nejslavnějších evropských divadelních her od středověku po České národní obrození. Dbáme přitom na zachování typických dramatických prvků pro období renesance, baroka, klasicismu, romantismu i realismu.
Začínáme anglickou renesanční tragédií - Shakespearovým Hamletem a jeho nesmrtelným monologem,
"... Být, nebo nebýt - to je otázka:
je důstojnější zapřít se a snášet surovost osudu a jeho rány, anebo se vzepřít moři trápení a skoncovat to navždy?" |
po té se imaginárně přesuneme do Francie, čeká nás Molliére - Zdravý nemocný, tedy ukázka žánru komedie Dell´Arte.
" ...jsem totiž kočující lékař, jezdím od města k městu a pátrám po vhodných nemocných, kteří by byli hodni, abych se jimi zabýval. Léčím nemoci vážné, řádné a trvalé, horečky provázené zánětem mozku, řádné neštovice, především řádný zánět pohrudnice se zápalem plic. To jest prosím můj koníček, má specialita, v tomhle prosím triumfuji!!!" |
Následuje návštěva Itálie v polovině 18. století, žákům nabídneme známou "hostinovou" scénu z představení Sluha dvou pánů od Carla Goldoniho.
"jsem Florindo Aretusi z Turína..."
|
" Hej, Trufaldino! Kde se zase flákáš? "
|
Pak se podíváme do Ruska, ukázka z Gogolova Revizora přiblíží žákům atmosféru kritického realismu ( Určeno pro střední školy )
"...tedy abyste rozuměli, já tedy jsem zaběhl ke Škatulkinovi a poněvadž jsem Škatulkina nezastihl doma, zašel jsem hned k Ivanu Kuzmičovi, abych mu oznámil, že jste dostali to varování, že ano a cestou od něho potkám Petra Ivanoviče..." |
a jako žánrový kontrast ze stejné doby jsme vybrali čistě romantickou "balkónovou" scénu Cyrana z Bergeracu od Edmonda Rostanda. Zde požádáme o hereckou spolupráci i dívku z publika.
"Svůj širák odhazuji v dáli a s grácií,
tam leží on Plášť zvolna spouštím, jenž mne halí, sepnutý párem zašlých spon A tasím kord, jen žádný shon, hned v úvodu boj nerozhodnu Pointa je mi nad zákon, proto až při poslání bodnu..." |
"Ach, mějte se mnou slitování Má láska není klam má vzácná paní Ten velký cit má dnes tolik sil Že můj kord v Amorův šíp proměnil Šerm duchaplných frází Lásku vždy jen do nicoty srazí..." |
Poslední zastávkou je pak zobrazení nejslavnější divadelní vraždy v dějinách českého divadla, tedy ukázka z Maryši bratří Mrštíků, samozřejmě se zachováním nářečí, v jakém byla Maryša prvně uvedena.
"Maryšo? Proč seš na mě taková zlá? Copak nemože bét u nás jináč? Já všechno pro tebe udělám, jen abys byla ščastná. Podívé se na mě podívé se na sebe. Na hromech líháme na hromech vstáváme ... musí to bét Maryšo? Všechno pro tebe udělám..."
|
"Však budeš mít nachystané, ďáble jeden ošklivé, jako potkána ti zadávím ..."
|
Mezi jednotlivými ukázkami se studenti formou volnějších moderátorských vstupů v krátkosti seznámí s životem autorů či původem jednotlivých děl. Hry byly vybírány dle učebních osnov a povinné školní literatury, zároveň všechny dodnes naleznete v repertoárech současných divadel.